Danko propaguje ruské ceny, potraviny a fastfoody. Slováci ho kritizujú za zavádzanie a klamstvá. Čo zamlčal?
foto: facebook.com
Svoje dojmy doplnil komentármi o iných potravinách – napríklad párkoch, ktoré podľa neho vyzerajú oveľa lepšie, než aké poznáme na Slovensku. „Párky, aké sme doma ani nevideli,“ skonštatoval.
Kritika na sociálnych sieťach: Prečo Danko neuviedol gramáž?
Aj keď Danko vo svojom videu opakovane vyzdvihoval výhodné ceny potravín v Rusku, jeho tvrdenia neostali bez odozvy. Diskutujúci na sociálnych sieťach sa pustili do overovania informácií, ktoré prezentoval. Jeden z komentujúcich poukázal na to, že Dankove vyjadrenia o cene masla môžu byť zavádzajúce.
„Takže Danko bol v Moskve na nákupoch a ukázal aj najpodstatnejší artefakt – MASLO. Povedal, že sa cena masla pohybuje medzi 1,30-2,80 €, čo ale nespomenul, je gramáž a obsah tuku. Tak som si našiel to maslo, ktoré držal v ruke, no a čo čert nechcel, to maslo váži 170 g a obsah tuku je 61,5 %. Toľko o tom,“ napísal diskutujúci v statuse na sociálnej sieti.
Tento komentár poukazuje na fakt, že samotná cena masla by na prvý pohľad mohla pôsobiť priaznivo, avšak jej výhodnosť závisí od množstva a kvality výrobku. Kým na Slovensku je štandardná gramáž masla väčšinou 250 gramov a obsah tuku 80 %, v tomto prípade išlo o menšie balenie s nižším obsahom tuku. To by mohlo výrazne zmeniť pohľad na skutočnú výhodnosť cien v ruskom supermarkete, o ktorých Danko hovoril.
Aj napriek kritike Danko vyzdvihuje podnikanie v Rusku
Napriek spochybňovaniu niektorých faktov sa Danko vo svojom videu vyjadroval o cenách potravín ako o veľmi priaznivých. Viaceré výrobky označil za cenovo výhodné a počas prehliadky supermarketu viackrát poznamenal, že by si ich okamžite zobral domov. Na záver videa tiež spomenul, že v Moskve vidí, ako úspešne si podnikanie v Rusku vedú niektoré zahraničné firmy, napríklad z Francúzska. „Francúzi, ktorí tu podnikajú, asi vedia, čo robia,“ uzavrel Danko svoj komentár na tému ruského supermarketu.
Diskusie okolo Dankovho videa ukázali, že jeho pohľad na ruské obchody a ceny potravín rozdelil verejnosť. Zatiaľ čo jedni oceňujú jeho snahu poukázať na bežný život v Rusku, iní upozorňujú na dôležité detaily, ktoré vo svojom popise opomenul.
Kvalita a cena masla nie je jediné, čo Danko vo svojich videách opomenul
Andrej Danko počas svojej návštevy Moskvy okrem supermarketu s potravinami zavítal aj do miestnych stravovacích zariadení. Na sociálnych sieťach sa podelil o svoje dojmy a tvrdil, že aj napriek odchodu mnohých západných firiem z Ruska tam podnikanie viacerých z nich pokračuje. „V Moskve nájdete reštaurácie ako McDonald’s či KFC,“ uviedol v ďalšom videu. Tieto slová však vzbudili vlnu reakcií, keďže diskutujúci ho upozornili, že nejde o skutočné prevádzky známych reťazcov, ale o ich ruské napodobneniny.
Západné značky v Rusku: McDonald’s a KFC?
Po odchode McDonald’s z Ruska v dôsledku medzinárodných sankcií a invázie na Ukrajinu boli všetky jeho pobočky predané ruskému podnikateľovi. Reťazec následne nahradili pod názvom „Vkusno i točka“ (v preklade „Chutne a bodka“), pričom ponuka menu a dizajn reštaurácií zostali veľmi podobné pôvodnému McDonald’s.
KFC takisto opustilo ruský trh, pričom jeho reštaurácie boli predané miestnym podnikateľom a otvorené pod názvom „Rostic’s“. Aj v tomto prípade ide o napodobneninu originálu, no Danko tieto fakty vo svojom videu nezohľadnil a vyvolal dojem, že ide o pôvodné západné reťazce.
Diskutujúci na sociálnych sieťach ho na tieto detaily upozornili. „To, čo ukazujete ako McDonald’s a KFC, sú len ruské kópie, ktoré s originálnymi značkami už nemajú nič spoločné,“ reagoval jeden z komentujúcich. Podobné názory sa objavovali aj v ďalších komentároch.
Ktoré firmy odišli z Ruska a prečo?
Od začiatku ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 sa mnohé medzinárodné spoločnosti rozhodli stiahnuť z ruského trhu. Tieto kroky podnikli v reakcii na medzinárodné sankcie, ktoré mali vyvinúť tlak na Rusko, ale aj z dôvodu reputačných rizík spojených s pokračovaním podnikania v krajine.
Medzi najvýznamnejšie firmy, ktoré z Ruska odišli, patria:
McDonald’s – Predal všetkých 850 pobočiek miestnemu podnikateľovi.
KFC (Yum! Brands) – Ukončil podnikanie a predal reštaurácie miestnym investorom.
Starbucks – Definitívne uzavrel svoje pobočky v Rusku, ktoré boli neskôr nahradené reťazcom Stars Coffee, vlastneným ruskými podnikateľmi.
IKEA – Ukončila prevádzku obchodov a predaj cez internet.
Coca-Cola – Ukončila výrobu a predaj, pričom bola nahradená ruskými alternatívami, ako je nápoj „Dobry Cola“.
Adidas – Pozastavil všetky svoje aktivity v Rusku.
Kto naopak zostal?
Napriek sankciám a tlaku na odchod zostali niektoré medzinárodné spoločnosti na ruskom trhu:
PepsiCo – Hoci zastavil predaj niektorých produktov, na trhu zostali základné produkty, ako mliečne výrobky.
Nestlé – Pokračuje s obmedzeným portfóliom produktov, ako sú detská výživa a liečivé produkty.
Auchan a Leroy Merlin – Francúzske maloobchodné reťazce pokračujú v podnikaní a tvrdia, že chcú zabezpečiť dostupnosť potravín a iných potrieb pre bežných ľudí.